Är det svårt att hålla koll på medarbetarnas kompetenser och behörigheter?
När processerna har optimerats så blir den mänskliga faktorn en allt viktigare del av kvalitetsarbetet. Utan en strukturerad kompetenshantering är det svårt att ha koll på medarbetarnas kompetenser och behörigheter, vilket kan medföra flera risker för verksamheten och den enskilda personens arbete.
En ostrukturerad kompetens- och behörighetshantering kan orsaka:
Kompetensluckor och fel resurser
Utan översikt över vilka färdigheter som finns i verksamheten är det svårt att identifiera utvecklingsbehov och göra rätt resursallokering.
Ökade kvalitetsbrister i arbetet
Bristande kontroll över att medarbetarna faktiskt har de kompetenser som behövs för en specifik arbetsuppgift ökar risken för fel, vilket kan få konsekvenser på kvaliteten, missnöjda kunder och direkta fel i arbetet.
Otydliga mandat
En otydlig behörighetshantering och bristande kontroll över att båda parter faktisk accepterar vilka behörigheter en individ har skapar underlag för osäkerhet och otydliga mandat.