Har ni svårt att hålla ordning på alla avtal och tillstånd?
Det kan vara svårt för organisationer att hålla koll på alla olika sorters avtal som tecknas för verksamheten. Leverantörs- och kundavtal, myndighetstillstånd m m har ofta en mängd olika uppgifter och uppsägningstider som det är kritiskt att hålla reda på. Och många av dom måste lagras säkert för att förhindra att affärshemligheter läcker.
En okontrollerad avtalshantering kan orsaka;
Läckage av affärshemligheter
En felaktig begränsning av insyn och sekretess kan orsaka läckage av affärskritisk information.
Förseningar i förnyelse eller uppsägning
Felaktiga eller försenade åtgärder i avtalshantering kan innebära förlorade avtal, tappade intäkter eller onödiga kostnader.
Juridiska konflikter
En bristande avtalshantering kan innebära att viktiga avtalsvillkor glöms, att signerade avtal saknas eller inte kan hittas och att bilagor och förarbete tappas bort. Något som lätt kan eskalera till konflikter och olika tolkningar i förhållande till motparter.